Brugklassen naar Artis

Deze week vindt het jaarlijkse bezoek aan Artis plaats. Niet alleen voor de brugklassers een hoogtepunt, maar ook voor de begeleidende docenten. Het weer is ons dit jaar goed gezind; niet te warm, niet te koud en geen regen.

Natuurlijk is het bezoek Artis niet helemaal vrijblijvend. De leerlingen hebben opdrachten mee. Voor bevo maken ze tekeningen van dieren. Voor de mentorles wordt er samengewerkt en maken ze in kleine groepjes een video-opdracht. De tto-leerlingen moeten dat in vlekkeloos Engels doen, want bij Engels krijgen ze er een cijfer voor. En in een dierentuin kan biologie niet achterblijven. Ook daarvoor krijgen de leerlingen een opdracht. Genoeg te doen dus. Gelukkig is er genoeg gelegenheid om gewoon te genieten.

Vermoeid, maar tevreden stappen we ‘s middags weer op de tram richting school en kan iedereen weer naar huis.

In de Hallo Wereld les ’Vreemde vogels’ worden veel vogels besproken en bekeken op film, maar ook in het echt. Dichtbij, rondom de Sloterplas worden heel wat vogels gespot. Niet alleen inheemse exemplaren, maar ook echt vreemde vogels.
Afgelopen woensdag stond een uitje naar Avifauna, de dierentuin voor vogels, op het programma. Vogels in allerlei soorten en maten zijn hier te vinden: de rode flamingo, de blauwgele ara, een dubbele neushoornvogel enz..

De vogeldemonstraties van roofvolgels en van siervogels, waarbij de de verzorgers allerlei weetjes vertelden, waren natuurlijk hoogtepunten van het bezoek. Net als de lori’s die graag op handen en hoofden van de bezoekers landen in de hoop iets lekkers te krijgen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Vrijdag 25 mei zijn 4V en 4H2 naar het filmmuseum EYE geweest om daar de workshop History repeats te volgen. Na een korte introductie in de studio zijn de leerlingen in groepjes van vier, onder begeleiding van hun workshopleider, naar het panorama gegaan. Daar bekeken zij ter inspiratie voor een eigen filmpje wat oude filmfragmenten.

 

Daarna een korte uitleg over het gebruik van de videocamera en aan de slag. Opdracht was het maken van een 1-minuutfilmpje met, naar keuze, het thema slapstick, strijd of magie. In iets meer dan een uur werden opnames gemaakt. Daarna werden de groepjes opgesplitst in tweetallen. Als tweetal gingen de leerlingen hun opnames editen. Resultaat: twee  verschillende filmpjes met het zelfde basismateriaal.

Met name over het editen waren de leerlingen enthousiast. Er ging een wereld van mogelijkheden (onder andere van special effects) voor ze open.  De resultaten die we gezamenlijk bekeken kregen een warm applaus.

Oud-leerlingen VWO  helpen bij studiekeuze

Op donderdag 12 april waren een aantal oud-leerlingen van het VWO terug op het HLW. Onze docente Yasmina el Hilali (zelf ook oud-leerling) heeft haar kennissenkring opgetrommeld om onze leerlingen in 6VWO antwoorden en advies te geven  over studeren aan de universiteit. Sommige van deze jonge heren en dames zijn al aan het werk en bijzonder succesvol op allerlei gebieden (PR/marketing, Advocatuur, Architectuur, Industrieel Ontwerpen bijv.) , anderen zaten in de laatste fase van hun studie (Bedrijfseconomie, Geneeskunde enz.) . Het is hen duidelijk heel goed gegaan, fijn!

Leuk om te zien dat de leerlingen van 6VWO al hun vragen kwijt konden, e-mailadressen konden uitwisselen en contacten hebben gelegd. Een topavondje! Hulde voor Yasmina.

Tijdens de negende editie van Theater Na de Dam spelen gelijktijdig 28
jongerenvoorstellingen. Van Sittard tot Groningen en van Den Haag tot Arnhem klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Ook HLW-leerlingen doen mee. Zij verdiepten zich onder leiding van onze theaterdocent Jasmin Wijker in de geschiedenis van Amsterdam Nieuw-West ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling BRUL ZACHT.

Vlug, kom. We moeten gaan. Nu. In BRUL ZACHT gaan jonge spelers op zoek naar een plek
waar het wél veilig is. Een voorstelling over jong zijn dat zich niet laat temmen en over
fantasie die zich niet laat onderdrukken.

Startlocatie: schoolplein van Hervormd Lyceum West
Wanneer: Vrijdag 4 mei 2018 om 21:00 uur

 

Ruimte voor vrijwillige bijdrage. Reserveren is niet nodig

 

 

Afgelopen week hebben alle brugklassen een bezoek gebracht aan het Oudheidkundig Museum in Leiden. Met de bus gingen de leerlingen op pad. In het museum kregen de leerlingen in groepjes een rondleiding van een van de geschiedenisdocenten.

Alles wat in de brugklas besproken wordt over de Egyptenaren, de Grieken en de Romeinen is zichtbaar in dit museum, waardoor de geschiedenis toch wat zichtbaarder werd. Soms hingen de leerlingen aan de lippen van hun rondleider, maar niet altijd. Er was zoveel te zien dat de leerlingen, afgeleid door al dat moois, graag ook hun eigen weg gingen.

Hoogtepunt van het bezoek waren natuurlijk de mummies op de Egyptische afdeling . Daar wilden de leerlingen de hele middag wel blijven.

 

De leerlingen van 2H en 2V hebben op donderdag 12 april zeer diverse activiteiten gedaan, allemaal in het teken van techniek.
Negen meiden van 2HV en 2H2,  waren een lange dag te gast bij Salesforce, een e-commerce bedrijf.  In de RAI gingen zij aan de slag met het maken van een applicatie voor Warchild. Een paar meisjes hebben in het Engels een vraaggesprek gehad met mevr. Neelie Kroes.

De meisjes van 2H3 en 7 meisjes van 2HV zijn naar Hitachi Construction Machinery geweest. Zij kregen een rondleiding door de enorme fabriek en een opdracht die door de medewerkers heel leuk werd verzorgd.

De meisjes van 2V bezochten Spirit Energy in Hoofddorp, een dienstverlenend bedrijf op het gebied van gas, olie en energie. Zij hebben daar voornamelijk in het Engels gepraat en lekker geluncht met de hoogopgeleide dames aldaar. In werkpak hebben zij de werkvloer geïnspecteerd, veel informatie gekregen over het werken bij Spirit Energy en een opdrachten uitgevoerd.

De jongens van 2H2 en 2H3, volgden een gastles verzorgd door WATT! de bracheorganisatie van energiebedrijven. Deze les bestond uit een informatief gedeelte waarin werd uitgelegd hoe we aan stroom in ons huis en in onze wijk komen, een computerspel en een quizje. Ook de ouderwetse stoommachine in miniformaat kwam er aan te pas.

De jongens van 2HV en 2V  kregen in het Muziektheater van de Stopera een rondleiding achter de schermen, om te zien wat er bij een voorstelling allemaal komt kijken op het gebied. De jongens hadden het meest belangstelling voor de mannelijke dansers die zomaar de ballerina’s vastpakten (zij konden dit vanachter glas volgen) en het prepareren van realistische bloedbaden.

Het was het weer een geslaagde dag.

 

Maandag 21 februari bezocht de Engelse Phileas Fogg Theatre Company het HLW voor een workshop met de tto uit de brugklassen.

In twee uur tijd werden de leerlingen klaargestoomd voor een Engelstalig theaterstuk. Alle veertig tto leerlingen kregen een rol, niemand die aan de kant bleef zitten om toe te kijken. De repetitie, onder leiding van twee Engelse acteurs, werd met veel plezier gevolgd door ouders en docenten. Na een uur waren de kinderen er klaar voor en kon de definitieve versie worden opgevoerd. Het plezier spatte er vanaf.

De ‘Little Victorians Workshop’ is een workshop gebaseerd op de Victoriaanse tijd. Centraal stond het leven van arme kinderen ten tijde van de industriële revolutie: zwerfkinderen, jonge kinderen onder erbarmelijke omstandigheden werkend in een fabriek, bedelende kinderen, kinderen zonder enige vorm van onderwijs, enz..
De scenes uit het toneelstuk waren afkomstig uit literaire werken van Charles Dickens, Charles Kingsley en andere Victoriaanse schrijvers, maar ook verhalen van echte Victoriaanse kinderen waren in het stuk verwerkt.

 

Helemaal onbekend met de Victoriaanse tijd waren de brugklassers niet. Bij het vak geschiedenis (history) was al enige aandacht besteed aan de Victoriaanse periode.
Vooraf waren de leerlingen zenuwachtig, bang dat ze in de korte tijd van twee uur echt geen toneelstuk konden instuderen en Engelstalige teksten zouden kunnen onthouden. De angst was ongegrond. Het ging prima, dankzij de energieke inzet en begeleiding van de twee acteurs. Het aanwezige publiek en de leerlingen genoten zichtbaar van deze Engelstalige workshop.

Op 23 februari, de vrijdag voor de vakantie, hebben de leerlingen van 4H en 4V in twee sessies het grote Kieskompasspel  gespeeld.

In de aula bekenden de leerlingen kleur naar aanleiding van een stelling. Bijvoorbeeld: ‘Het is goed dat de politie bepaalde groepen vaker controleert op straat’. Zij deden dit door op een van de matten met (helemaal) mee eens, (helemaal)mee oneens enz.  te gaan staan.

Vervolgens ontstond er een debat en soms een verhitte discussie over de verschillende meningen. Deze discussie werd geleid door de politicoloog Andre Krouwel. Hij is de bedenker van het digitale Kieskompas dat in veel landen wordt gebruikt om uit te zoeken welke standpunten de politieke partijen innemen en wat je eigen standpunten zijn.

Het spel sloot goed aan op de lessen maatschappijleer van dhr. Schuijt, waarin de afgelopen weken  stijlen en stromingen binnen de politiek behandeld zijn.

 

 

 

 

Woensdag 21 februari gingen zo’n honderd achtste groepers op zoek naar de oplossing van het HLW-mysterie. Een zoektocht door de school, werd een reis door de wereld: een bestelling plaatsen in een Frans restaurant, bijzondere architectonische gebouwen ontdekken in onbekende delen van de wereld, de weg vinden in een Duitse stad, ontcijferen van het Griekse alfabet enz.
Met de HLW-Experience konden de groep 8 leerlingen de school ervaren zoals die is en kennis maken met de wereld om ons heen; het Hallo Wereld-profiel. Zelf ontdekken en samenwerken, met bovenbouwleerlingen als begeleiders, zijn typische kenmerken van dit profiel.
De Experience was een spetterende middag en vormde de feestelijke afsluiting van een hectische periode, waarin het de achtste groepers en hun ouders duizelde van bezoeken aan informatieavonden van soms wel twintig scholen.

Van 5 t/m 16 maart moeten de achtste groepers een beslissing nemen. Welke school staat op nummer één?

Het HLW is er klaar voor.