In de boardroom van Action

Op een anoniem bedrijventerrein op zo’n 50 kilometer ten noorden van Amsterdam, wijst niets erop dat hier het hoofdkantoor van een miljardenbedrijf is gehuisvest. Dubbeldekkerbussen met grote blauwe letters rijden af en aan over het terrein. We bevinden ons in Zwaagdijk, West Friesland, waar de prijsvechter Action 25 jaar geleden het levenslicht zag.

Met de leerlingen van 5V gaan we op bezoek bij directrice Hajir Hajji, die als één van de medewerkers van het eerste uur inmiddels de functie van commercieel directeur bekleedt. Op de vraag of het haar veel moeite heeft gekost het ‘glazen plafond’ te doorbreken, antwoordt ze ontkennend. Action begon als een familiebedrijf waar iedereen zich ten volle inzette. De eigenaren hielpen zelf de dozen de winkels binnen te sjouwen en de strategie uitzetten ging op gevoel. De fenomenale groei die volgde heeft nooit iets aan die cultuur veranderd: de koffie op het hoofdkantoor wordt gedronken uit de roodgeruite kartonnen bekertjes die je ook op de markt ziet en het tachtig-euro-beleid slaat op de bovengrens voor een hotelkamer bij dienstreizen.

Bijna twee uur volgen waarin de leerlingen van 5V, comfortabel gezeten in de stoelen waar eens per maand de aandheelhouders aanschuiven, inhoudelijke vragen afwisselen met vragen over het carrièrepad van mevrouw Hajji. Daarna volgt nog een rondleiding in het kolossale distributiecentrum, vanwaaruit alle Nederlandse winkels worden bevoorraad. De leerlingen keerden niet alleen terug met een persoonlijk samengestelde goodie bag uit het Action-assortiment maar ook met inzicht uit de eerste hand over het reilen en zeilen van een toonaangevende Nederlandse miljardenonderneming.