Theater na de Dam: Brul Zacht

Tijdens de negende editie van Theater Na de Dam spelen gelijktijdig 28
jongerenvoorstellingen. Van Sittard tot Groningen en van Den Haag tot Arnhem klinken voor even de stemmen van toen in het nu.

Ook HLW-leerlingen doen mee. Zij verdiepten zich onder leiding van onze theaterdocent Jasmin Wijker in de geschiedenis van Amsterdam Nieuw-West ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zij spraken met ouderen over hoe het was jong te zijn in oorlogstijd. Deze gesprekken, vol herinneringen en verhalen, vormen samen met ander bronmateriaal de basis van de voorstelling BRUL ZACHT.

Vlug, kom. We moeten gaan. Nu. In BRUL ZACHT gaan jonge spelers op zoek naar een plek
waar het wél veilig is. Een voorstelling over jong zijn dat zich niet laat temmen en over
fantasie die zich niet laat onderdrukken.

Startlocatie: schoolplein van Hervormd Lyceum West
Wanneer: Vrijdag 4 mei 2018 om 21:00 uur

 

Ruimte voor vrijwillige bijdrage. Reserveren is niet nodig

 

 

Afgelopen week hebben alle brugklassen een bezoek gebracht aan het Oudheidkundig Museum in Leiden. Met de bus gingen de leerlingen op pad. In het museum kregen de leerlingen in groepjes een rondleiding van een van de geschiedenisdocenten.

Alles wat in de brugklas besproken wordt over de Egyptenaren, de Grieken en de Romeinen is zichtbaar in dit museum, waardoor de geschiedenis toch wat zichtbaarder werd. Soms hingen de leerlingen aan de lippen van hun rondleider, maar niet altijd. Er was zoveel te zien dat de leerlingen, afgeleid door al dat moois, graag ook hun eigen weg gingen.

Hoogtepunt van het bezoek waren natuurlijk de mummies op de Egyptische afdeling . Daar wilden de leerlingen de hele middag wel blijven.

 

De leerlingen van 2H en 2V hebben op donderdag 12 april zeer diverse activiteiten gedaan, allemaal in het teken van techniek.
Negen meiden van 2HV en 2H2,  waren een lange dag te gast bij Salesforce, een e-commerce bedrijf.  In de RAI gingen zij aan de slag met het maken van een applicatie voor Warchild. Een paar meisjes hebben in het Engels een vraaggesprek gehad met mevr. Neelie Kroes.

De meisjes van 2H3 en 7 meisjes van 2HV zijn naar Hitachi Construction Machinery geweest. Zij kregen een rondleiding door de enorme fabriek en een opdracht die door de medewerkers heel leuk werd verzorgd.

De meisjes van 2V bezochten Spirit Energy in Hoofddorp, een dienstverlenend bedrijf op het gebied van gas, olie en energie. Zij hebben daar voornamelijk in het Engels gepraat en lekker geluncht met de hoogopgeleide dames aldaar. In werkpak hebben zij de werkvloer geïnspecteerd, veel informatie gekregen over het werken bij Spirit Energy en een opdrachten uitgevoerd.

De jongens van 2H2 en 2H3, volgden een gastles verzorgd door WATT! de bracheorganisatie van energiebedrijven. Deze les bestond uit een informatief gedeelte waarin werd uitgelegd hoe we aan stroom in ons huis en in onze wijk komen, een computerspel en een quizje. Ook de ouderwetse stoommachine in miniformaat kwam er aan te pas.

De jongens van 2HV en 2V  kregen in het Muziektheater van de Stopera een rondleiding achter de schermen, om te zien wat er bij een voorstelling allemaal komt kijken op het gebied. De jongens hadden het meest belangstelling voor de mannelijke dansers die zomaar de ballerina’s vastpakten (zij konden dit vanachter glas volgen) en het prepareren van realistische bloedbaden.

Het was het weer een geslaagde dag.

 

Maandag 21 februari bezocht de Engelse Phileas Fogg Theatre Company het HLW voor een workshop met de tto uit de brugklassen.

In twee uur tijd werden de leerlingen klaargestoomd voor een Engelstalig theaterstuk. Alle veertig tto leerlingen kregen een rol, niemand die aan de kant bleef zitten om toe te kijken. De repetitie, onder leiding van twee Engelse acteurs, werd met veel plezier gevolgd door ouders en docenten. Na een uur waren de kinderen er klaar voor en kon de definitieve versie worden opgevoerd. Het plezier spatte er vanaf.

De ‘Little Victorians Workshop’ is een workshop gebaseerd op de Victoriaanse tijd. Centraal stond het leven van arme kinderen ten tijde van de industriële revolutie: zwerfkinderen, jonge kinderen onder erbarmelijke omstandigheden werkend in een fabriek, bedelende kinderen, kinderen zonder enige vorm van onderwijs, enz..
De scenes uit het toneelstuk waren afkomstig uit literaire werken van Charles Dickens, Charles Kingsley en andere Victoriaanse schrijvers, maar ook verhalen van echte Victoriaanse kinderen waren in het stuk verwerkt.

 

Helemaal onbekend met de Victoriaanse tijd waren de brugklassers niet. Bij het vak geschiedenis (history) was al enige aandacht besteed aan de Victoriaanse periode.
Vooraf waren de leerlingen zenuwachtig, bang dat ze in de korte tijd van twee uur echt geen toneelstuk konden instuderen en Engelstalige teksten zouden kunnen onthouden. De angst was ongegrond. Het ging prima, dankzij de energieke inzet en begeleiding van de twee acteurs. Het aanwezige publiek en de leerlingen genoten zichtbaar van deze Engelstalige workshop.

Op 23 februari, de vrijdag voor de vakantie, hebben de leerlingen van 4H en 4V in twee sessies het grote Kieskompasspel  gespeeld.

In de aula bekenden de leerlingen kleur naar aanleiding van een stelling. Bijvoorbeeld: ‘Het is goed dat de politie bepaalde groepen vaker controleert op straat’. Zij deden dit door op een van de matten met (helemaal) mee eens, (helemaal)mee oneens enz.  te gaan staan.

Vervolgens ontstond er een debat en soms een verhitte discussie over de verschillende meningen. Deze discussie werd geleid door de politicoloog Andre Krouwel. Hij is de bedenker van het digitale Kieskompas dat in veel landen wordt gebruikt om uit te zoeken welke standpunten de politieke partijen innemen en wat je eigen standpunten zijn.

Het spel sloot goed aan op de lessen maatschappijleer van dhr. Schuijt, waarin de afgelopen weken  stijlen en stromingen binnen de politiek behandeld zijn.

 

 

 

 

Woensdag 21 februari gingen zo’n honderd achtste groepers op zoek naar de oplossing van het HLW-mysterie. Een zoektocht door de school, werd een reis door de wereld: een bestelling plaatsen in een Frans restaurant, bijzondere architectonische gebouwen ontdekken in onbekende delen van de wereld, de weg vinden in een Duitse stad, ontcijferen van het Griekse alfabet enz.
Met de HLW-Experience konden de groep 8 leerlingen de school ervaren zoals die is en kennis maken met de wereld om ons heen; het Hallo Wereld-profiel. Zelf ontdekken en samenwerken, met bovenbouwleerlingen als begeleiders, zijn typische kenmerken van dit profiel.
De Experience was een spetterende middag en vormde de feestelijke afsluiting van een hectische periode, waarin het de achtste groepers en hun ouders duizelde van bezoeken aan informatieavonden van soms wel twintig scholen.

Van 5 t/m 16 maart moeten de achtste groepers een beslissing nemen. Welke school staat op nummer één?

Het HLW is er klaar voor.

VU bezoek 3VWO 22 januari (LOB activiteit)

Het traject 3e klas profielkeuze voor het VWO valt onder de paraplu Pre University College van de VU. Na de workshops voor de leerlingen tijdens het Weekend van de Wetenschap in oktober was het nu tijd voor een gastles op school. Vier studenten en 1 docent hebben in 3VWO verteld over wat er nodig is bij het maken van een goede profiel/studiekeuze en wat studeren inhoudt.

Benadrukt werd dat activiteiten buiten de school zoals vrijwilligerswerk, sport in verenigingsverband en bezigheden die in het verlengde liggen van de toekomstige studie heel belangrijk worden gevonden bij de studiekeuzecheck maar ook bij het later vinden van goede stages en werk. Het bezoek was zeer zinvol dus ook volgend jaar gaan we zeker weer meedoen aan dit traject.

Het begint een traditie te worden op het HLW; de Kerstcultuurdag voor klas 3 en hoger. Terwijl brugklassen en tweede klassen zich vermaken op de schaatsbaan doen alle andere klassen iets aan cultuur. Hoofdmoot op deze cultuurdag wasde voorstelling ‘De martelgang van de… Piranha’.

Een verhaal van anders zijn. In ‘De Martelgang van…’ maakten de leerlingen kennis met een hoofdpersoon die buiten de maatschappij staat.
Aan het begin en tijdens deze geïmproviseerde, muzikale vertelling bepaalden de spelers, Ton Haas en Joost van der Knaap, samen met het publiek onder andere: het beroep van de hoofdpersoon, welk exotisch zoogdier meedeed en… of het goed of slecht zou aflopen.

Ondanks, of juist dankzij, zijn/haar eigenaardigheden blijkt de hoofdpersoon net zoveel behoefte aan liefde en aandacht als te hebben als ieder ander. Dat is niet zo eenvoudig als je buiten de boot valt. Lokt de hoofdpersoon de problemen uit of is het allemaal de schuld van de anderen? Wat is de rol van familie en vrienden?

Er waren drie voorstellingen. Bij elke voorstelling hebben de leerlingen genoten van de absurde humor en de vreemde typetjes.

Op donderdag 21 december hebben wij een Kerst-Gala op het HLW

· De inloop is tussen 19.00 en 19:30.

· Het feest duurt van 19:00 tot en met 23.00.

· Bij inschrijving maak je kan op 10 gratis muntjes
(hiermee kun je 10 gratis drankjes halen)

· Alleen de midden- en bovenbouw leerlingen zijn welkom.

· De toegang voor het feest is gratis als de ouderbijdrage is betaald, anders is de toegang € 2.

· Munten voor drankjes kosten 50 cent (die kan je bij de ingang kopen)

· Dresscode: ‘kerstchique’

 

Schrijf je via in via Magister vóór 20 december.

Instructies voor het inschrijven:

inloggen op magister > ELO > Inschrijven > Kerst-Gala> schrijf je in.

Dit kun je alleen doen met de computer, niet met je telefoon.

Wij hebben er heel veel zin in!

Groetjes!

De feestcommissie

 

 

 

 

Op dinsdag 12 december hebben beide TTO brugklassen een gastles gevolgd van Amnesty International. Tijdens de les maakten de leerlingen door middel van een video kennis met de vluchtelingen kinderen Majid, Esra en Ghatim. https://www.amnesty.nl/wat-we-doen/educatie/movies-fleeing-the-war

Wat betekent het voor een kind om op de vlucht te slaan? Wat is het verschil tussen hun leven in het land waar ze geboren en het leven nu? Door middel van filmpjes, vragen en opdrachten werd de koppeling gemaakt met kinderrechten.

Onze leerlingen waren bijzonder positief over de gastles. Een paar opmerkingen van onze eigen leerlingen:

‘I wrote a letter to one of the kids, that fled from Syria to Turkey or the Netherlands because of the war. It was a very hard time for them. Amnesty International told us about it. They asked us to write letters to the children. I hope for the children that they have a good life now.’

 ‘Amnesty International told us that they stand up for human rights and they told us about children that had to flee from the war. They gave us a folder with some activities to do. After that we had to write a letter to the kids.’